Istorijat železnice PRVI VOZ
»Srpske novine« od 8. avgusta 1884. godine obavestile su svoje čitaoce i žitelje Srbije da su radovi na izgradnji prve železničke pruge u završnoj fazi i da će se »Prva srpska državna železnica otvoriti 23. avgusta a predati javnom saobraćaju 3. septembra« (po starom kalendaru). Pripreme za polazak svečanog voza od Beograda do Niša i kasnije za otvaranje redovnog saobraćaja imale su zvanični i svečani karakter kako u pomenutim gradovima tako i u usputnih dvadeset železničkih stanica. Bili su to naročito svečani trenuci za Nikolu Jovanovića i Krstu Balića, prve šefove železničkih stanica u Beogradu i Nišu, koji su označili polazak odnosno dolazak svečanog voza 23. avgusta 1884. godine i time ispisali prve stranice u istoriji železnica Srbije. Prvim svečanim vozom od Beograda do Niša nije putovao kralj Milan Obrenović, koji je tri dana ranije otputovao za Beč preko novosagrađenog železničkog mosta na Savi kod Beograda. Izgradnjom mosta povezane su srpske i austro-ugarske železnice, pa je ovo, uz izgradnju pruge Beograd—Niš, označilo realizaciju odredaba Berlinskog kongresa.
Upravu i eksploataciju nad prvom železničkog prugom u Srbiji i prugama koje su se gradile do 1889. godine vršilo je Francusko akcionarsko društvo. Međutim, 21. maja 1889. godine ukazom namesnika oduzeto je pravo eksploatacije francuskom društvu i uprava nad železnicom prešla je u državne ruke. Srpske državne železnice raspolagale su tada sa 21 lokomotivom, 127 putničkih i 702 teretna vagona, a sve to korišćeno je na 532 km pruge, od čega je na prugu Beograd—Niš otpadalo 243,5 km. Osim pruge Beograd—Niš, cao6paćaj se odvijao na prugama Lapovo—Kragujevac, Smederevo—Velika Plana, Niš—Ristovac—turska granica, Niš-bugarska granica i Beograd—Savski most. Putovanje od Beograda do Niša putničkih vozova trajalo je 8 časova i 15 minuta a lokomotiva je na šest usputnih mesta uzimala vodu. Tako je Srbija posle dosta neizvesnosti dobila svoju prvu železničku prugu, a time i određene koristi. Ubrzo se pristupilo izgradnji i drugih »priključnih« pruga, koje su postepeno uvećavale mrežu železničkih pruga na ovom delu naše zemlje.
LOKOMOTIVA KOJA ЈЕ VUKLA I VOZ
Upravu i eksploataciju nad prvom železničkog prugom u Srbiji i prugama koje su se gradile do 1889. godine vršilo je Francusko akcionarsko društvo. Međutim, 21. maja 1889. godine ukazom namesnika oduzeto je pravo eksploatacije francuskom društvu i uprava nad železnicom prešla je u državne ruke. Srpske državne železnice raspolagale su tada sa 21 lokomotivom, 127 putničkih i 702 teretna vagona, a sve to korišćeno je na 532 km pruge, od čega je na prugu Beograd—Niš otpadalo 243,5 km. Osim pruge Beograd—Niš, cao6paćaj se odvijao na prugama Lapovo—Kragujevac, Smederevo—Velika Plana, Niš—Ristovac—turska granica, Niš-bugarska granica i Beograd—Savski most. Putovanje od Beograda do Niša putničkih vozova trajalo je 8 časova i 15 minuta a lokomotiva je na šest usputnih mesta uzimala vodu. Tako je Srbija posle dosta neizvesnosti dobila svoju prvu železničku prugu, a time i određene koristi. Ubrzo se pristupilo izgradnji i drugih »priključnih« pruga, koje su postepeno uvećavale mrežu železničkih pruga na ovom delu naše zemlje.
RED VOŽNJE PRVOG VOZA
VAŠ KOMENTAR , PREDLOG , SUGESTIJU , NAPOMENU ....NAPIŠITE OVDE
VAŠ KOMENTAR , PREDLOG , SUGESTIJU , NAPOMENU ....NAPIŠITE OVDE
Komentari (2)
Nalazite se na: Istorijat železnice PRVI VOZ
Sanja KAŽE ...
Nisam verovala da se zna cak i raspored voznje prvog voza
2 March 2020 18.41
Nemanja Utvic-Brkic KAŽE ...
Kratko a jasno. Svaka cast
2 May 2016 19.55
Stranica 1 od 1