ISTORIJA TIMOČKIH PRUGA
Krajem 19.veka,tadašnja državna vlast je počela ozbiljno da se bavi planiranjem izgradnje Timočkih pruga.Ideja o građrnju brzih i sigurnih puteva i povezivanja najveće Evropske reke i Jadranskog mora,u početku kao lični interes Kneza Miloša, zbog potrebe za prevozom transporta rudnih bogatstava, stočarskih i poljoprivrednih proizvoda iz Istočne Srbije, interesa susednih zemalja, Rumunije, Bugarske, istočne Ugarske i južne Rusije pretočena je u ideju „TRANBALKANSKE ŽELEZNICE“.Grandiozna ideja je bila spajanje Crnog, (Jadranskog) i Sredozemnog mora železnicom čija bi se zajednička trasa protezala od Odese, Konstance kroz Rumuniju do Kladova da bi se onda razdvojila na zapadni krak nazvan „PRUGA ČETRDESET PETOG UPOREDNIKA“ koja bi preko Majdanpeka, Beograda, Zagreba, Trsta i Bordoa išla do Pariza i južni krak nazvan „TRANSBALKANSKA PRUGA“ i koja bi se protezala od Kladova, preko Negotina, Zaječara, Niša, Kuršumlije, preko tadašnje Turske teritorije do Boke Kotorske u Crnoj Gori ili Albanskog grada Medov. Prvi korak u realizaciji ovog plana bio je potpisivanje konvencije 06.01.1898.godine o izgradnji mosta kod Kladova.
Narodna Skupština u Nišu, 06.12.1898.d., usvojila je Zakon o građenju i eksploataciji novih železnica kojim je predviđena i gradnja pruge Niš – Zaječar – Kladovo – Rumunska granica i pruga Paraćin – Lukovo – Boljevac – Zaječar.
Tokom prvih deset godina 20.veka,pruga od Paraćina so Zaječara građena je uz veće ili manje probleme. Do 1910.godine izgrađeni su delovi ove pruge od Paraćina do Izvora (Paraćinskog) i od Vražogrnca do Krivog Vira.
Obzirom da je pruga Pracin-Zaječar građena istovremeno od Parćina i od Vražogrnca,više od dve godine pre zvaničnog puštanja u saobraćaj ove pruge, tačnije 13.08.1909.g. u Zaječar je iz pravca Vražogrnca ušao prvi voz.
Zahvaljujući belgijskoj pruzi ,na koju je nadovezana pruga Paraćin – Zaječar – Vražogrnac,napravljena je veoma značajna saobraćajnica kroz Timočku Krajinu,za ono vreme sigurnu i brzu koja je povezala dve velike reke,Dunav i Moravu i konačno povezala Timočku Krajnu sa ostatkom Srbije i Evrope.
Klub ljubitelja timočkih pruga, u skladu sa svojim ciljevima, putem ove izložbe i drugih aktivnosti, želi da sačuva od zaborava značajne stranice istorije timočkih i srpskih železnica ali i istorije Timočke Krajine koje su neraskidivo povezane.
Svakako da je jedan od najznačajnijih događaja za istoriju Zaječara prvi ulazak voza. Dugo godina su Zaječarci morali da idu do Velikog Izvora da bi putovali vozom ka Dunavu. Takođe, ovaj događaj obeležio je početak razvoja saobraćaja i opšteg prosperiteta ovog kraja.
U godinama koje su se nizale, građene su i ukidane mnoge pruge čiji značaj prevazilazi današnji odnos prema železnici. Klub ljubitelja timočkih pruga će čuvati i proširivati znanja vezana za železnicu a istovremeno i upoznavati široku javnost o značaju i ulozi koju su timočke železnice imale i imaju.
VAŠ KOMENTAR , PREDLOG , SUGESTIJU , NAPOMENU ....NAPIŠITE OVDE
VAŠ KOMENTAR , PREDLOG , SUGESTIJU , NAPOMENU ....NAPIŠITE OVDE
Komentari (1)
Nalazite se na: ISTORIJA TIMOČKIH PRUGA

Pera Marković KAŽE ...
Zašto je pruga u gradu Zaječaru trasirana kao jedna ogromna krivina umesto da je prošla sa istočne strane grada?
1 May 2019 03.27
Stranica 1 od 1