STO GODINA TIMOČKIH PRUGA

Broj 1032 | Godina XLIX | Beograd, 04. jul 2014. |

Pruga oslonac privrede

Zakon o izgradnji pruge koji je donet 1896. godine, obnovlјen je dve godine kasnije, ali sve to bez para nije vredelo ništa. Nakon što je Srbiju 1905. godine zadesio carinski rat i veliki pritisak Austro-Ugarske, već sledeće 1906. godine, obezbeđen je zajam i započeta izgradnja jadranske pruge i to na Dunavu. Gradnja je započeta na deonici između Zaječara i Negotina, radi povezivanja Zaječara i Vražogrnaca sa Dunavom. Radi otkupa pruge Vrška Čuka-Radujevac, država je tada pregovarala sa Društvom koje je eksploatisalo rudnik Vrška Čuka i prugu do Radujevca, Zbog previsoke cene do sporazuma nije došlo, pa je odlučeno da se izgradi nova pruga koja bi se uklopila u trasu Transbalkanske pruge Kladovo-Niš-Jadran. Zbog toga se od Zaječara do Negotina i Prahova krenulo sa izgradnjom pruge normalnog koloseka, a odlučeno je da od Zaječara do Vražogrnaca ostane uzani kolosek ubacivanjem treće šine. Na licitaciji za izgradnju gornjeg stroja,14. juna 1911. godine, posao je ustuplјen Negotinskom društvu. Pruga ukupne dužine 73 kilometra, od Zaječara do Prahova i Dunava, završena je i predata zvanično za saobraćaj 1. juna 1914. Čim je započeta izgradnja pruge od Zaječara do Negotina, nametnuo se i problem produženja trase prema Nišu kako bi se dobila celina i dobar deo Trans-balkanske pruge. Međutim, gradnja deonice od Zaječara do Knjaževca odvijala se uglavnom u ravnici Svrlјiškog Timoka, bez poteškoća, jer na njoj nije bilo skupih objekata. Izgradnja ove deonice koja je povezala nekoliko rudnika uglјa u okolini Knjaževca završena je i predata Srpskoj državnoj železnici 15.januara 1915. godine, a u saobraćaj je puštena petnaest dana kasnije.
AUTOR TEKSTA
Žarko Ristić

Žarko Ristić

VAŠ KOMENTAR , PREDLOG , SUGESTIJU , NAPOMENU ....NAPIŠITE OVDE
VAŠ KOMENTAR , PREDLOG , SUGESTIJU , NAPOMENU ....NAPIŠITE OVDE
Komentari
Trenutno komentara.